تاریخچه موسیقی پاپ

آغاز شکل گیری موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی شرق تهران به هزاران و شاید میلیون ها سال پیش باز می گردد، در حقیقت هیچ کسی نمی داند که موسیقی پاپ از چه زمانی پا به عرصه ی وجود نهاده است.
قدیمی ترین متن مکتوب و نت نگاری شده، به دست آمده از یک موسیقی پاپ مربوط به حدود سال ۱۳۰۰ میلادی است.
البته نت نگاری به شیوه امروزی از حدود سال های ۱۶۰۰ به بعد رواج یافت و منظور من از متن نت نگاری شده همان نشانه هایی است که در آن زمان صرفا برای نشان دادن کمی بم تر یا زیرتر شدن صدا به کار می رفته.

در این سبک که ممکن بود تنها با ساز اجرا شود یا همراهی ساز و خواننده را در خود داشته باشد تا حدود زیادی از عناصر موسیقی کلاسیک استفاده می شد.
ساز بندی ها تا حدودی شبیه ارکسترهای کوچک و خانگی کلاسیک بود به جز اینکه از درامز که در موسیقی جز استفاده ی فراوان داشت به جای پرکاشن های موسیقی کلاسیک استفاده شد.

بداهه نوازی هم مانند سایر موسیقی های مردمی جزئی جدا نشدنی از این موسیقی بود.
به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و ابداع سینتی سایزرها، موسیقی الکترونیک بیش از پیش وارد این سبک از موسیقی شد تا جایی که امروزه کمتر موسیقی پاپی را می توان یافت که تماما از سازهای ارکستری استفاده کرده باشد.
در طی زمان و با پیشرفت این موسیقی سبک هایی همچون ترنس و دیسکو نیز در زیر مجموعه ی همین سبک به وجود آمدند که از خصوصیات ترنس و دیسکو می توان به درامز و باس با صدای بسیار بلند و کر کننده اشاره کرد.

از اواخر قرن نوزدهم تا حدود دهه ی ۵۰ میلادی سبک جز از پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده و پس از آن تا اواسط دهه ی نود سبک راک و از آن زمان تا به امروز موسیقی متال و رپ پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده اند.
موسیقی پاپ، از میان گروههای موسیقی سوئینگ دهه ۳۰، بلوز شیکاگو و موسیقی کانتری ایالت تنسی به پا خواست.
در دهه ۵۰، خوانندگان روز کسانی چون فرانک سیناترا ، بابی دارین و پگی لی بودند.

بررسی موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی محدوده نارمک

دهه ۶۰

چهار عامل مهم موجب گسترش موسیقی پاپ شدند.
یکی گروههای دوواپ دخترانه مقیم نیویورک بودند که ترانه سرایان آنها مانند کارول کینگ ، نیل دایموند و برت باکاراک در دهه ۷۰ به شهرت فراوانی رسیدند،
در طرف دیگر تحولات موسیقی سول بود که با ظهور آرتا فرانکلین ٬ برادران آیزلی ، ری چارلز و همچنین خوانندگان موتاون در دیترویت که استیوی واندر ٬ سوپریمز و ماروین گی اولین کسی که کنترل هنری کار خود را در دست گرفت از جمله مهمترین چهره های آن هستند.
در نهایت گروه بیچ بویز که سبک خود را سبک موج سواری کالیفرنیایی نامیده بودند.

گیتار الکتریکی و لوازم تقویت صوتی نیز تاثیر فراوانی بر موسیقی مدرن گذاشتند.
در دهه های ۳۰ و ۴۰، سازهای تقویت شده برای رقابت با درجه صدای بالای ارکسترهای سوئینگ یک ابزار ضروری بودند.
گیبسون اولین گیتار گیبسون لس پاول را در سال ۱۹۵۲ به علاقمندان معرفی کرد.
در دهه ۶۰، مجموعه آواهای قابل دسترس در کلاس آموزش گیتار الکتریکی با تولید یک جعبه افکت اصلاح و تعدیل شد و یک پدال برای کنترل آن در مسیر جعبه قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۳ گروه بیتلز موسیقی پاپ را متحول کردند و طوری محبوب شدند که پنج ترانه پر فروش تمام چارتهای آمریکا متعلق به بیتلز بود.
پس از آن، کسانی چون باب دیلن ، سایمون و گارفانکل و گروه بردز ، که خوانندگان فولک بودند نیز به استفاده از سازهای الکتریکی روی آوردند.
بسیاری از گروههای موسیقی دیگر نیز این مسیر را دنبال کردند.
در سال ۱۹۶۶، گروه بیتلز تصمیم گرفتند که به جای برگزاری برنامه های زنده، بیشتر بر روی کار استودیویی متمرکز شوند.

دهه ۷۰

گروه بیتلز از هم پاشیده شد و موسیقی پاپ در میان صداها و آواهای مختلف سرگردان شد.
در اوایل دهه ۷۰، پیروان سبک پاپ چارتها را تسخیر کردند که در میان آنها میتوان از موسیقی دیسکوی، آوای همراه با پیانو بیلی جوئل و التون جان و موسیقی کانتری گرفته تا موسیقی ملایم کارپنترز ، نیل دایموند و کارول کینگ نام برد.
در این میان هنرمندانی با گرایش بیشتر به راک هم بودند که راد استوارت ، استیلی دن و فلیت وود مک از آن جمله اند.
موسیقی راک هم با ظهور گروههایی چون لد زپلین ، پینک فلوید و کویین ، در این دوره به پیشرفت بزرگی دست یافت.
موسیقی پاپ شاخه ای به نام دیسکو پیدا کرد که به شکل غیر قابل وصفی محبوب شد و اولین ژانر از موسیقی بود که از موسیقی الکترونیک برای تبلیغات و اجراهای بزرگ استفاده کرد.

دهه ۸۰ به بعد

در دهه ۹۰، عده ای سودجو که به دنبال موفقیت مالی بودند و این فرمول بسیار برایشان کارساز بود، تصنیفهای عاشقانه و افسانه ای را به شیوه ای به شدت سطحی و سرهم بندی شده مورد استفاده قرار دادند.
این عده با دور هم جمع کردن گروهی از پسران یا دختران جوان و جذاب و خوش صدا، که همه به اجرای ترانه های مشابه میپرداختند، دوره ای را به وجود آوردند که به نام عصر گروههای پسر یا دختر نامیده میشود.

از دیگر مقاله های جالب منتشر شده در وبلاگ آموزشگاه موسیقی معرفی سبک الکتروهاوس میباشد

در اوایل هزاره سوم، گروههای پاپ راک با ترانه هایی ساده برای شنیدن، به وجود آمد.
امروزه، طیف موسیقی پاپ با درهم تنیده شدن سبکهای مختلف گسترده تر شده است.
با این وجود در طی چند سال اخیر موسیقی راک، در محبوبیت نزد عموم مردم موفقتر بوده است و از طرفی با امکاناتی که به خاطر وجود اینترنت فراهم شده است، دسترسی به انواع موسیقی بیشتر است
و مردم میتوانند راحت تر سبک و موسیقی مورد علاقه خود را تشخیص داده و ترانه های خوانندگان محبوب خود را پیدا کنند.
با این وجود فروش آلبومهای موسیقی در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته و گروههای راک چارتها را در تسخیر خود درآورده اند.
امروزه، هنرمندان عرصه موسیقی بیشتر از فروش آلبومها، بر روی درآمد حاصل از اجراهای زنده حساب مبکنند و گروههای راک از جایگاه خاصی در تمام فستیوالها و تورهای موسیقی برخوردارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.