ویژگی های منحصر به فرد ساز کلارینت

در این مقاله از بخش آموزش ساز کلارینت به شما در مورد ویژگی های سازی کلارینت صحبت خواهیم کرد.
بددون شک آشنایی با خصوصیات به هنرجویان آموزش ساز کلارینت کمک زیادی خواهد کرد.

در ابتدا اندکی با ساختمان این ساز بیشتر آشنا شویم.

کلارینت سازی بادی چوبی است که از آبنوس ساخته میشود .
البته انواع حرفه ای آن از چوب سیاه افریقایی ساخته شده اما اخیرا استفاده از فلز هم شایع شده است.
این ساز شامل یک لوله استوانه ای دارای کلید است که به مخرجی شیپوری متصل میشود.
ما در مبحث آموزش ساز کلارینت معمولا نوع سوپرانوی آن را در نظر میگیریم.

قره نی نیز نوع دیگری از ساز کلارینت است که میتواند فاصله های موسیقی شرقی را اجرا کند.
قره نی یک زبانه دارد و مانند کلارینت لوله ای استوانه ای با مخرجی مخروطی دارد.
دهانی ساز قره نی را هنگام نواختن باید کاملا در داخل دهان یا بین دندان ها قرار داد.
همچنین به دلیل بیشتر بودن تعداد کلیدها و سوراخهای کلارینت،نسبت به فلوت انگشت گذاری این ساز مشکل تر است.

وسعت صدا در آموزش ساز کلارینت در آموزشگاه موسیقی

در میان سازهای ارکستر یکی از وسیع ترین صداها را کلارینت دارا میباشد.
وسعت صدای کلارینت از سازهای بادی دیگر نسبتا بیشتر است.
به طوری که پایین ترین نت نوشته شده برای تمام کلارینت ها به استثنای کلارینت باس نت E با سه خط اضافه در زیر حامل سل است.
این ساز در جریان تاریخ تکامل خود، در شکل ها و اندازه های مختلف ظاهر شده است.
چون تمام سازهای خانواده ی کلارینت سیستم انگشت گذاری یکسان دارند،
لذا هنرجویان آموزش ساز کلارینت می توانند تمام سازهای این خانواده را بدون درنظر گرفتن اندازه و یا انتقالی بودن آنها بنوازند.

ویژگی خاص کلارینت ها این است که نت های (می) زیر حامل تا خط سوم برابر است با انگشت گذاری (سی بکار) به بالا.
در کلارینت سی بمل(Bb) زمانی که نت Bb نواخته می شود هیچ کلیدی فشار داده نمی شود و هیچ سوراخی پوشیده نیست و تمام لوله باز است.
اما هنگامی که نت B نواخته می شود تمام سوراخ ها مانند (می) بم پوشیده و تمام لوله بسته است، بجز سوراخ vent که محل انگشت شست دست چپ است.
به همین علت اجرای سریع این دو نت (BوBb) به دنبال هم برای بسیاری از نوازندگان خالی از اشکال نیست.

نوشتن گلیساندو برای هنرجویان آموزش ساز کلارینت

در نوشتن گلیساندوها باید دقت کرد تا تمامی آنها به طرف بالا نوشته شوند.
دمیدن هوا داخل لوله، بدون قمیش- ضربه زدن روی کلیدها- و دمیدن فقط داخل سر ساز اکنون رایج هستند.
در ارکستر به طور معمول از دو کلارینت استفاده می کنند اما در بعضب ارکستر ها، از زمان واگنر تا کنون، سه کلارینت یا بیشتر نیز معمول اند.
در بعضی ارکسترها هم ممکن است بنا به نیاز قطعه، از کلارینت Eb Ab Bb و یا کلارینت باس استفاده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.