نکاتی در مورد صدای سنتور هنگام خرید سنتور باید در نظر بگیرید

خرید سنتور همان قدر که کار دشواری است به همان میزان نیز کار ساده ای است.
فقط کافیست به نکاتی توجه گنید تا دچار استباه نشوید.
در قسمت قبل شما را با نکاتی در موردد ظاهر سنتور که هنگام خرید سنتور باید به آن توجه کنید پرداخته ایم.
در این مقاله میخواهیم راجب صدای ساز نتور صحبت کنیم.

مهمترین نکته ای که هنگام خرید سنتور باید موردد توجه قرار دهیدد این است که در ساز سنتور نیز مانند همه سازهای دیگر یکدست بوددن صدا نقش اساسی داردد.
ددر غیر این صورت هنگامی که ساز را مینوازید در زیر مضراب صدای لق زدن و ناقصی شنیده میشود که ناخوشایند است.
این اشکال به دلیل این است که ضخامت صفحه و جنس آن و محل پل گذاری با هم تناسب ندارند و این یک ایراد مهم برای یک نوازنده حرفه­ ای است.
حجم صدای ساز بستگی به سلیقه شما دارد اما ما پیشنهاد می­کنیم هنگام خرید سنتور سازهای پرحجم را انتخاب نکنید.

زیرا این حجم زیاد با کاهش ضخامت و کاهش تعداد پل و استفاده از چوب روشن قابل دستیابی است که خود این موارد برای اینکه یک سنتور، ضعیف محسوب شود کافیست.
انتخاب صدا یک تخصص است که با تجربه به دست می ­آید و باید به متخصصان این امر اعتماد کرد.
معمولا از صداهای خوب با عناوینی همچون صدای زنگدار، کریستالی، بدون تقه و یا صدای پخته در میان نوازندگان یاد می­شود.

آموزشگاه موسیقی

در واقع گاهی ممکن است ۳ سنتوری که از یک تنه درخت و توسط یک سازنده ساخته می شوند دو تا دارای صدای خوب و یکی صدای مبتدی تر باشد
و همین موضوع در قیمت گذاری آن توسط فروشنده تاثیر زیادی دارد.
این قیمت گذاری هم فقط توسط خود فروشنده تعیین می شود و شما تا زمانی که خیلی حرفه ای نباشید متوجه ارزش متناسب با کیفیت آن نخواهید شد.

هر چند باید هنگام خرید سنتور به این نکته هم توجه داشت که صدای هر سازی باید مناسب طبع نوازنده آن باشد.
برای این اصل مهم هیچ تعریف خاصی وجود ندارد.
هر کس به نحوی صدای خوب را تعریف می کند.
اما به هر روی ساز خوب دارای صدای خوب است.
قابل ذکر است صرفا ساز با دارا بودن جنبه های ظاهری درست، صدای خوبی نخواهد داشت.
به اعتقاد اکثر اساتید سنتورسازی، سازهای با چوب گردوی تیره و راه راست و یا فردار دارای کیفیت صوتی بهتری هستند.

آخرین خودروهایی که فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شوند

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که ادعایی در ماشین بازی اجاره خودرو دارند حتما به گیربکش ددستی علاقه دارید. اما نمیتوان از کنار گیربکس های اتوماتیک خوبی که در بازار وجود اددرند نیز نمیتوان به سادگی عبور کرد. در زیر به برخی ماشین هایی که همچنان فقط با گیربکس دستی ارائه میشود اشاره خواهیم کرد. گیربکس‌های دستی باب میل همه نیستند اما یکی از فاکتورهای هیجان‌انگیز شدن برخی خودروها محسوب می‌شوند. ما می‌دانیم که گیربکس‌های اتوماتیک سریع‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارند اما هنوز هم گیربکس‌های دستی بهترین راه برای درگیر شدن در امر رانندگی می‌باشند. مهم نیست که گیربکس‌های اتوماتیک چقدر خوب‌اند زیرا تعویض دنده توسط دست هنوز هم حس خاصی بوده و با خود هیجان زیادی دارد.

اجاره ماشین

اما تعداد خودروهایی که با گیربکس دستی عرضه می‌شوند روز به روز کمتر می‌شود. در زمانی نه چندان دور گلف R و فیات 500 آبارث تنها به‌صورت دستی عرضه می‌شدند اما الآن این‌طور نیست و هر دو با گیربکس‌های اتوماتیک هم در دسترس هستند. در سال 2015 که خودروهای فقط مجهز به گیربکس دستی را شمردیم به 10 نمونه رسیدیم اما هم‌اکنون این لیست به 7 خودرو کاهش یافته است. در ادامه شما را با 7 خودروی باقی‌مانده‌ای که فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شوند آشنا می‌کنیم.

رنت ماشین هیوندای ولوستر N

چه کسی انتظار داشت که هیوندای یکی از خودروسازانی باشد که در این لیست حضور دارد؟! با ارائه‌ی هاچبک داغ ولوستر N دستی، کره‌ای‌ها تلاش داشته‌اند ثابت کنند درباره‌ی پرفورمنس کاملاً جدی هستند. بررسی‌های ابتدایی این خودرو بازخوردهای کاملاً مثبتی داشته و شاهد خودرویی تیز، درگیر کننده و جذاب هستیم. هیوندای با این خودرو به جنگ لپ تایم‌ها نرفته و هیجان رانندگی و لذت سنتی از مهم‌ترین فاکتورهای آن بوده‌اند. هیوندای می‌داند که گیربکس دستی بهترین راه برای رسیدن به این لذت‌هاست. ولوستر N از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 275 اسب بخار استفاده می‌کند. گیربکس 6 سرعته دستی هم این نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

هوندا سیویک تایپ R

سیویک تایپ R سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی پیست مشهور نوربرگ رینگ است. درباره‌ی ظاهر این خودرو هرچه می‌خواهید بگویید اما عملکرد آن به حدی خوب است که معمولاً فراموش می‌کنید پشت فرمان خودرویی دیفرانسیل جلو نشسته‌اید. تایپ R تنها با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه شده و سواری هیجان‌انگیز و جذابی دارد. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با خروجی 306 اسب بخار سود می‌برد.

هوندا سیویک Si

گزینه‌ای که در دسترس تر از تایپ R است Si نام داشته و با فرم‌های بدنه‌ی سدان و کوپه عرضه می‌شود. گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو قدرت 205 اسب بخاری را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سیویک Si دارای پیشرانه‌ی 1.5 لیتری توربو می‌باشد. دینامیک رانندگی مناسب و عملکرد نرم باعث شده Si به گزینه‌ای محبوب بین طرفداران تبدیل شود.

سوبارو WRX STI

WRX STI پادشاه خودروهای پرفورمنس سوبارو در مقطع کنونی بوده و کاملاً باب میل رانندگان است زیرا فوق‌العاده دقیق و ارتباطی می‌باشد. ما واقعاً از احساس مکانیکی این خودرو لذت می‌بریم. اگرچه پدال کلاچ سوبارو نیاز به عادت کردن دارد اما زمانی که چگونگی تعویض دنده‌ی عالی را یاد گرفتید از سواری آن لذت خواهید برد. WRX نیز قبلاً فقط به‌صورت دستی عرضه می‌شد اما هم‌اکنون با گیربکس CVT هم در دسترس است. WRX STI از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری توربو که قدرت 310 اسب بخاری دارد سود می‌برد. سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 6 سرعته دستی به‌صورت استاندارد به چشم می‌خورند.

سوبارو BRZ tS

از زمان معرفی تاکنون، سوبارو BRZ به خاطر دینامیک رانندگی هیجان‌انگیز و جذاب محبوبیت فراوانی کسب کرده است. اگرچه BRZ سریع‌ترین خودروی بازار نیست اما پاسخگو و متوازن بوده و مدل سفارشی tS نیز چسبندگی بیشتر و پرفورمنس بهتری دارد. این خودرو نه تنها فقط با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه می‌شود بلکه از برخی ویژگی‌ها همچون کنترل پایداری خاص، بال بزرگ و لاستیک‌های چسبنده‌تر برخوردار است. پیشرانه‌ی BRZ tS همچنان نسخه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 205 اسب بخار است.

فورد موستانگ شلبی GT350

با پیشرانه‌ای 8 سیلندر و لیست بلندبالای تجهیزات پرفورمنس، GT350 برتری محسوسی به نسخه‌های استاندارد موستانگ داشته و یکی از محبوب‌ترین خودروها به خاطر عملکرد بسیار برجسته در پیست می‌باشد. این هیولا از پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری 526 اسب بخاری سود برده و یک گیربکس 6 سرعته دستی این نیروی عظیم را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

فورد موستانگ بولیت

بولیت خودرویی تولید محدود است که بر پایه موستانگ GT ساخته شده و تنها با گیربکس 6 سرعته دستی در دسترس می‌باشد. قدرت بولیت نیز نسبت به موستانگ GT استاندارد افزایش یافته است. بولیت از همان پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری GT استفاده می‌کند اما خروجی آن به 480 اسب بخار افزایش یافته است.

اجاره ماشین تشریفات

[vc_row][vc_column][us_portfolio orderby="rand" items="6" ratio="2x3" categories="" style="style_15" filter=""][/vc_column][/vc_row]

مدرس موسیقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد

در دنیای امروز که متخصصان در هر رشته، فن و هنری با بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندی آموزشی امکان تصحیح و رشد کیفیت آموزشی را دارند،
بدیهی است آموزش موسیقی نیز می تواند جزو یکی از اولویت های این گونه تحقیقات باشد.
در این نوشته سعی بر آن است تا براساس تجربیات آموزشی نگارنده، عوامل موثر در آموزش درست موسیقی به طور کلی و به طور اخص در ایران بررسی شود.
در این مقاله سعی بر این است تا موارد موثر در زمینه آموزشی موسیقی به طور کلی و به طور اخص با رویکرد مورد مطالعاتی (Case Study) آموزش موسیقی در ایران ارزیابی شود.
ابتدا به ویژگی های مدرس موسیقی خواهیم پرداخت.

۱- سن و جنسیت مدرس؛
۲- پیشینه هنری مدرس؛
۳- شیوه آموزش مدرس؛
۴- آداب اجتماعی و رفتار هنری مدرس.
عوامل موثر در آموزش درست موسیقی -آکا

سن و جنسیت

سن مدرس موسیقی از چند جنبه بررسی کردنی است.
اختلاف سنی مدرس موسیقی با هنرجو گاه می تواند باعث مشکلاتی در آموزش شود.
بنا بر تجربیات آموزشی که نگارنده داشته، این اختلاف سنی بهتر است که چندان زیاد نباشد.
برای مثال اختلاف سنی بین یک هنرجوی ۱۵ ساله و مدرس ۵۰ ساله یا بیشتر گاه می تواند مشکلاتی به وجود آورد؛
مشکلاتی که معمولا در نوع ارتباط هنری بین این نوع مدرسان و هنرجویان پیش می آید.

برخی از این مشکلات به آداب و فرهنگ و شرم و حیا و خجالتی که بین شرقیان و به خصوص ایرانیان رایج است، بر می گردد.
بسیاری از هنرجویان موسیقی در ایران به سختی می توانند سرش های خود در زمینه موسیقی را از مدرسانی که با آن ها اختلاف سنی بسیار دارند، بپرسند
و گاه دیده شده که مادر یا پدر هنرجویان با مدرسان درباره سوالات هنرجو تماس می گیرند!

البته همواره این موضوع مطرح است که استادان با سن بیشتر حتما از توانایی و تجربه بالاتری برخوردارند که معمولا هم همین طور هست،
ولی شاید بهتر باشد هنرجویان با سن و سال کم در ابتدا با مدرسان جوان تر (و البته باصلاحیت و تایید شده) موضوع آموزشی را پیگیری کنند
و در مراحل بعدتر نزد استادانی با سن و تجربه بیشتر بروند.

آموزشگاه موسیقی

بسیار مرسوم است که استادان باسابقه، خود مدرسان جوانی را به هنرجویان پیشنهاد می کنند که ابتدا هنرجویان با آن ها کلاس را شروع کرده
و بعد از تایید مدرس جوان و طی مدتی آموزش، به محضر درس استاد اصلی راه پیدا کنند.
درباره تشابه یا تفاوت جنسیت میان استاد و هنرجو موارد بسیاری می تواند دخیل باشد.
گاه دیده شده که هنرجویان ترجیح شخصی شان (که می تواند به هر دلیل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، تربیتی و… باشد) بر این است تا با جنس موافق یا مخالف کلاس دارا باشند.
به نظر می رسد این انتخاب یکی از مواردی است که حتما والدین باید با ترجیح فرزندانشان دست به انتخاب آن بزنند؛
چرا که در روند آموزش می تواند کمک درخور توجهی به ارتباط صحیح میان مدرس و هنرجو بینجامد.

پیشینه هنری مدرس موسیقی

پیشینه هنری مدرس مربوطه و سوابق آموزشی آن بسیار در انتخاب مدرس موسیقی مهم است.
والدین و هنرجوی موسیقی بایستی حتما در مراحل مختلف و با تحقیقات بسیار از مدرس مربوطه اطلاعات کافی به دست آورند.
گاه مدرسان موسسان آموزشی سوابق قابل قبولی برای آموزش ندارند و هنرجویان در مسیر آموزشی سردرگم می شوند.

شیوه آموزش موسیقی

شیوه آموزش موسیقی مدرس موسیقی بسیار نکته مهم و درخور توجهی است.
اینکه مدرس موسیقی از کدام نقطه شروع کند و به کجا برسد، در آموزش بسیار مهم است.
حتی بهتر است در جلسه نخست به طور خلاصه مسیر آموزش به زبانی ساده مطرح و معرفی شود.
تسلسل دروس، تنوع مطالب، نوع بیان مطالب، تکنیک ها و جزییات هر درس و بسیاری از مطالب آموزشی در کیفیت آموزش بسیار تاثیر دارند.
فن بیان مدرس در تدریس موسیقی بسیار نکته مهمی است.

حتما بسیار این جمله را شنیده اید که هر کسی که آهنگساز، رهبر ارکستر یا نوازنده خوبی هست، قرار نیست الزاما استاد و مدرس خوبی هم باشد!
قطعا این جمله درست است؛
چرا که امروزه رشته «آموزش موسیقی» در دانشگاه ها دنیا رشته شناخته شده ای است
و کسانی که این رشته را پیگیری می کنند با مسائلی چون روان شناسی، روش تدریس، فن بیان و… رو به رو هستند.

آداب اجتماعی و رفتار هنری

آداب اجتماعی مدرس موسیقی همیشه باید مدنظر هنرجویان و والدین آن ها باشد؛
زیرا هنرجویان خواسته یا ناخواسته الگوهای رفتاری استاد خود را دنبال می کنند.
حتی اگر این الگوها، جزو دسته رفتارهای غیرمنطقی و غیرقابل قبول عرف جامعه باشند!
همچنین رفتار هنری مدرس نسبت به هنرجویان خود بسیار مهم و شایان توجه است.
خونسردی، مهربانی، سعه صدر، توجه به پرسش های هنرجویان، تشویق و در صورت لزوم تنبیه به موقع و هزاران ویژگی رفتاری در مدرسان موسیقی مهم و همواره زیر ذره بین هنرجو و خانواده هنرجوی موسیقی است.

نکاتی در مورد تاریخ انقضای تایر خودرو

نکاتی در مورد تاریخ انقضای تایر خودرو

بسیاری از ما از سال ساخت اجاره خودرو خودرویمان اطلاع داریم و در غیر این صورت نیز، این موضوع به صورت مشخص در سند و بیمه نامه ذکر شده است.
وقتی می‌خواهیم غذایی در خانه بخوریم، می‌دانیم که در صورتی که مزه یا رنگ غذا غیرعادی است،
باید تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته آن توجه کنیم‌؛ اما در مورد تاریخ انقضای تایر خودرو این امر چگونه است.

تمام تایرهایی که از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده به فروش رسیده‌اند، دارای یک کد چهار رقمی در دیواره خود هستند.
که ۲ رقم اول ( در بازه‌ای بین ۱ تا ۵۲) مربوط به هفته و ۲ رقم دوم مربوط به سال تولید در شرکت سازنده هستند.
این موضوعی است که بسیاری از خریداران تایرهای جدید یا دست‌دوم از آن بی‌اطلاعند.

مارک نوردلوس (Marc Noordeloos) از مجله Automobile از تجربه شخصی‌اش در این رابطه می‌نویسد:

این موضوع وقتی برای من اهمیت پیدا کرد که یک سری تایر زمستانی برای شرایط سخت برف و یخبندان در میشیگان سفارش دادم.
تویوتا 86 مدل ۲۰۱۷ یک سری چرخ و تایر برای فصل سرما احتیاج داشت.
البته قبل از اینکه برای خرید به سراغ این کوپه دیفرانسیل عقب بروم،
به مدت کوتاهی، به یک سوبارو BRZ مدل ۲۰۱۷ با آپشن پکیج «پرفورمنس» نیز فکر می‌کردم،

امّا در عین حال، علاقه‌ای به بال عقب با حال‌وهوای «سریع و خشن» علاقه‌ای نداشتم.
مهمتر از همه، ارتقای ترمزهای «برمبو» بود که باعث حرکت شما به سمت چرخ‌ها و تایرهای ۱۷ اینچی زمستانی می‌شد.
مدل‌های پایه BRZ و تویوتا 86 شرایط خوبی بر روی چرخ‌های ۱۶ اینچی دارند .
و به شما اجازه می‌دهند که با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با ظاهری شبیه به «مد مکس» با چرخ‌های فولادی‌ سیاه‌رنگ حرکت کنید.
به‌علاوه، من هیچ‌گاه مشکلی با ترمزهایم در خودروی قدیمی‌ام، سایون FR-S مدل ۲۰۱۳ نداشته‌ام.

رنت ماشین

سفارشم را که یک سری چرخ‌های فولادی و تایرهای زمستانی 205/55R16 بود،
از Tire Rack انجام دادم. تایرها از نوع دانلوپ وینتر اسپورت 4D بود که تجربه آنها را در FR-S داشتم و قبلاً از چسبندگی بر روی برف و هندلینگ مناسب در آب‌وهوای خشک لذت می‌بردم.
این تایرها اگرچه بر روی سطوح خشک تقلای زیادی نشان می‌دادند، ولی در مجموع عملکرد خوبی داشتند.
این در حالی است که از نظر من، سری تایرهایی مانند بریجستون بلیزاک، چسبندگی چندان جالبی در آب‌وهوای خشک و تر ندارند.

وقتی چرخ‌ها و تایرهای زمستانی‌ای که از Tire Rack سفارش داده بودم، از راه رسیدند،
دیواره‌های آنها را چک کردم و یک کد برجسته 3414 دیدم که نشان می‌داد، تولید این تایرها در آگوست سال ۲۰۱۴ بوده است.
این به معنای آن بود که تایرهای نویی که الان می‌خریدم، در واقع، ۳ سال سن داشتند.

البته این موضوع شاید برای خیلی‌ها مسئله مهمی نباشد،
امّا باید گفت که زمان پیشنهادی برای تعویض تایرها، از طرف بسیاری از کمپانی‌ها، ۶ سال است.
البته مقاله‌های تکنولوژیک Tire Rack به شما می‌گویند که تایرها بین ۶ تا ۱۰ سال، هنوز هم عملکرد خوبی خواهند داشت
و همچنین، تایرهایی که به‌خوبی در انبارها نگهداری شوند، زمان سرویس آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

اجاره ماشین

شاید این نکته‌ای قابل‌قبول باشد،
امّا وقتی کسی پول برای یک تایر جدید می‌دهد، انتظار دارد که کمتر از یک سال از ساخت آنها گذشته باشد؛
در غیر این صورت، انتظار دارد که آنها را با «تخفیف» بخرد.

در نتیجه، با Tire Rack تماس گرفتم و آنها با روی باز، چرخ‌ها و تایرها را پس گرفتند.
در عین حال، به من گفته شد که به زودی، یک محموله دیگر از تایرهای زمستانی دانلوپ به دست‌شان می‌رسد.
البته من مشکلی از نظر زمان نداشتم،
ولی وقتی محموله جدید تایرها از راه می‌رسید، باز هم همان کد تاریخ ساخت بر روی آنها مشاهده می‌شد؛
چرا که «دانلوپ» تعداد زیادی از این تایرهای قدیمی در انبارهای خود دارد.

اگر بخواهیم کمی منصفانه بگوییم، سایز 205/55R-16 با توجه به رشد ابعاد چرخ‌ها و تایرها در خودروهای جدید، به یک سایز نادر و کم‌استفاده تبدیل شده است.
تنها گزینه دیگه تایرهای با عملکرد زمستانی در Tire Rack، یک سری تایرهای ران-فلت پیرلی سوتوزیر بودند که نمی‌توانستند به‌خوبی بر روی تویوتا 86 سوار شوند.

اجاره خودرو

برای بسیاری از رانندگان، رویکرد وسواسانه من نسبت به تایرها، چندان کاربردی نیست؛
چرا که آنها قبل از اینکه زمان انقضای تایرهایشان فرا برسد،
آج‌ها و برجستگی‌های تایرها را به پایان می‌رسانند. به علاوه، به احتمال زیاد، ۹۹ درصد از مردم هنوز اطلاعی در مورد عمر تایرها ندارند.
دوستم «لوک»، کسی است که همیشه به دنبال خرید چیزهای دست‌دوم است
و معمولاً تایرهای زمستانی کار کرده می‌خرد و می‌فروشد.

وی می‌گوید که هیچ‌گاه تا به حال، به شخصی برخورد نکرده که سؤالی در رابطه با عمر تایرها داشته باشد.
همچنین وقتی از فروشنده‌ای در مورد سال ساخت تایرهایش می‌پرسد، به مانند این است که در حال گویش به زبانی متفاوت است.

بنابراین، اگر مثل من با خودرویتان رفتار می‌کنید و مسافت زیادی رانندگی نمی‌کنید،
توصیه می‌کنم که حتماً از تاریخ ساخت تایرهایتان مطمئن شوید و سپس، آنها را بخرید.
وقتی از تولید یک تایر می‌گذرد، لاستیک آن به‌تدریج، از بین می‌رود و خاصیت کشش و چسبندگی در آن، رفته‌رفته کاهش می‌یابد.
تایرها تنها رابط بین شما و جاده هستند و باید ‌آنها را جدّی بگیرید.

رنت ماشین تشریفات