معرفی ساز سه تار جزایری

در پستی که با عنوان راهنمای انتخاب بهترین سه تار در وبلاگ آموزشگاه موسیقی منتشر شد دانستیم که یکی از بهترین سازندگان ساز سه تار جزایری هستند.
در این مقاله شما را با سه تار مفاخری بیشتر آشنا کرده و علت قرار گزفتن این ساز در بین بهترین ها را خواهیم دانست.
موسیقی در زندگی تمام افراد در سراسر جهان جریان دارد و تأثیر موسیقی بر جنبه های مختلف زندگی آنچنان بالاست که حتی تصور زندگی بدون موسیقی واقعاً سخت است.
معمولاً برای رسیدن به آرامش، گوش دادن قطعه ای ناب از انواع مختلف موسیقی انتخاب همگان است.
اما آنچه که می تواند به اجرای زیبای یک اثر منجر شود داشتن ابزار و یا همان آلات موسیقی مورد نظر است.
اساتید برجسته در مورد بهترین سه تار به این باور رسیده اند که بهترین سازندگان ساز نوازندگان حرفه ای هستند چون صداها را بهتر تشخیص می‌دهند و هم چنین به نیاز نوازندگان در امر نوازندگی آگاه‌ترند.
اگر شما هم از طرفداران موسیقی دلنواز و سنتی سه تار هستید پس حتماً نام سه تار استاد جزایری به گوشتان خورده است.
یکی از ماهرترین سازندگان ساز سه تار در کشورمان استاد رامین جزایری می باشند که در زمینه نوازندگی سه تار هم تخصص و مهارت بالایی دارند.
در ادامه با آثار این استاد بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی سه تار جزایری در آموزشگاه موسیقی

استاد رامین جزایری در آذر ماه سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد.
وی از هم دوره ای های کیوان ساکت، مسعود شعاری، آقای همتی، آقای عزیزی، داوود آزاد و کیهان کلهرمی باشند.
رامین جزایری از شاگردان محمود فرهمند، کامران روحانی و ارژنگ ناجی می باشند اما نوازندگی سه تار را از دوران نوجوانی نزد استاد محمدرضا لطفی فرا گرفتند.
استاد جزایری پیش از اینکه بصورت حرفه ای سه تار بسازد به نوازندگی سه تار آن هم بصورت حرفه ای مشغول بود
ولی به علت علاقه زیادی که به ساختن ساز داشت نوازندگی حرفه ای را کنار گذاشت و ساز ساختن را شروع کرد.

آقای رامین جزایری در ابتدای دیدن ساز به فکر ساخت آن افتاد و با وجود این‌که در جایی آموزش ندیده بود و در خانواده و دوستان نیز سابقه چنین شغلی وجود نداشت با این حال، میل به ساخت ساز از دوران نوجوانی در ذهن ایشان ایجاد شد.

مشخصات ساز سه تار استاد جزایری:

سه تار استاد جزایری معمولاً دارای کاسه اسی کوچک است که جنس کاسه از چوب درخت توت یا شاه توت می باشد.
در مواردی هم از چوب گردو استفاده می کنند. ولی جنس دسته ساز همواره از چوب گردو است که بر روی آن، ۲۵ عدد پرده بسته می شود.
انتقال صدا از سیم های ساز به کاسه سه تار به واسطه چوب کوچکی به نام خرک صورت می گیرد.
خرک از جنس چوب شمشاد است و لرزش های مربوط به سیم را از طریق صفحه نازک به داخل کاسه هدایت می کند.
در نتیجه صداها پس از چند بار انعکاس و تشدید، بار دیگر از مسیر سوراخ های روی صفحه بیرون می آیند.
طول کاسه سه تار ۲۲ تا ۳۰ ، عرض آن ۱۲ تا ۱۸ و عمق کاسه بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر است.
دسته سه تار به ضخامت ۳ تا ۳/۵ سانتی متر وطول آن ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر می باشد و کل طول ساز یعنی دسته و کاسه، ۷۶ تا ۸۰ سانتی متر طول دارد. سیم های سه تار به ترتیب سیم سفید، سیم زرد، سیم واخوان و سیم بم نام دارند.

مراحل ساخت سه تار در کلاس آموزش سه تار

در سه تار تراش صفحه خیلی مهم است.
صفحه باید طوری تراشیده شود که نت‌های مختلف ساز از صدای زیر تا صدای بم را بتواند به خوبی تشدید کند و یک‌نواخت باشد،
چون اگر این کار درست انجام نشود، ساز در بعضی قسمت‌های صدایی، مثلا در محدوده بم یا زیر به خوبی نمی‌خواند.
در واقع تراش صفحه سه تار بسیار کار ظریف و پردقتی است.
اما در تار مجموع کاسه باید با دقت و ظرافت تراشیده شود.
کاسه رزنانسی ساز نقش بسیار مهمی دارد.
اینکه برخی فکر می‌کنند که پوست نقش اصلی را دارد و تعیین کننده است، اشتباه است.
چون ما سازهایی را دیده‌ایم که ایراد صوتی داشته‌اند و با تعویض چندین باره‌ی پوست هم مشکل‌اش حل نشده، چون مشکل اصلی از بابت تراش کاسه بوده است.

چرا از چوب توت در ساخت ساز سه تار استفاده می‌شود؟

یکی از شاخص‌های مهم انتخاب چوب برای ساز، قابل دسترس بودن آن است، بعضی‌ها می‌گویند که چرا با چوب‌های دیگر ساز ساخته نمی‌شود و فقط با چوب درخت توت ساز ساخته می‌شود.
به هر صورت سازسازان به تجربه دیده‌اند که این چوب هم قابل دسترس است، هم کیفیت صوتی مطلوبی را دارد و هنگامی که کهنه می‌شود حالت چینی مانند و سختی پیدا می‌کند، که برای صدا مناسب است.
ساز نویی که با چوب توت ساخته شده است و به تدریج کهنه می‌شود جنس چوب‌اش تغییر می‌کند و از حالت نرم اولیه که ساز، نو است به سمت شیشه‌ای شدن و چینی شدن میل می‌کند.
برای مثال، چوب گردو چنین خاصیتی را ندارد و یک چوب گردوی ۱۰۰ ساله کیفیت‌اش خیلی شبیه چوب گردوی ۱ ساله است.
به خاطر همین، چوب درخت توت برای ساخت کاسه رزنانسی ساز و صفحه سه تار انتخاب شده است.
که البته خود چوب توت هم انواع مختلف دارد که گفته می‌شود ۱۵۰ نوع از گونه‌های مختلف آن شناسایی شده است، که نوع برگ‌های‌شان و میوه‌های‌شان متفاوت است، سوا از این‌که درخت توت نر و ماده هم دارد.
البته جای کار دارد که ببینیم کدام یک از این گونه‌ها می‌تواند بهترین گونه برای سازسازی باشد، که نیاز به یک کار گروه از رشته‌های تخصصی مختلف دارد، که به صورت آزمایشی این چوب‌ها را برای سازسازی تست کنند تا به نتایج مطلوب در این باره رسید.
ولی به صورت تجربی ممکن است سازسازها متوجه بشوند که کدام گونه از درخت‌های توت، برای ساخت ساز مناسب‌تر است.

تاریخچه موسیقی پاپ

آغاز شکل گیری موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی شرق تهران به هزاران و شاید میلیون ها سال پیش باز می گردد، در حقیقت هیچ کسی نمی داند که موسیقی پاپ از چه زمانی پا به عرصه ی وجود نهاده است.
قدیمی ترین متن مکتوب و نت نگاری شده، به دست آمده از یک موسیقی پاپ مربوط به حدود سال ۱۳۰۰ میلادی است.
البته نت نگاری به شیوه امروزی از حدود سال های ۱۶۰۰ به بعد رواج یافت و منظور من از متن نت نگاری شده همان نشانه هایی است که در آن زمان صرفا برای نشان دادن کمی بم تر یا زیرتر شدن صدا به کار می رفته.

در این سبک که ممکن بود تنها با ساز اجرا شود یا همراهی ساز و خواننده را در خود داشته باشد تا حدود زیادی از عناصر موسیقی کلاسیک استفاده می شد.
ساز بندی ها تا حدودی شبیه ارکسترهای کوچک و خانگی کلاسیک بود به جز اینکه از درامز که در موسیقی جز استفاده ی فراوان داشت به جای پرکاشن های موسیقی کلاسیک استفاده شد.

بداهه نوازی هم مانند سایر موسیقی های مردمی جزئی جدا نشدنی از این موسیقی بود.
به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و ابداع سینتی سایزرها، موسیقی الکترونیک بیش از پیش وارد این سبک از موسیقی شد تا جایی که امروزه کمتر موسیقی پاپی را می توان یافت که تماما از سازهای ارکستری استفاده کرده باشد.
در طی زمان و با پیشرفت این موسیقی سبک هایی همچون ترنس و دیسکو نیز در زیر مجموعه ی همین سبک به وجود آمدند که از خصوصیات ترنس و دیسکو می توان به درامز و باس با صدای بسیار بلند و کر کننده اشاره کرد.

از اواخر قرن نوزدهم تا حدود دهه ی ۵۰ میلادی سبک جز از پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده و پس از آن تا اواسط دهه ی نود سبک راک و از آن زمان تا به امروز موسیقی متال و رپ پرطرفدارترین سبک های موسیقی بوده اند.
موسیقی پاپ، از میان گروههای موسیقی سوئینگ دهه ۳۰، بلوز شیکاگو و موسیقی کانتری ایالت تنسی به پا خواست.
در دهه ۵۰، خوانندگان روز کسانی چون فرانک سیناترا ، بابی دارین و پگی لی بودند.

بررسی موسیقی پاپ در آموزشگاه موسیقی محدوده نارمک

دهه ۶۰

چهار عامل مهم موجب گسترش موسیقی پاپ شدند.
یکی گروههای دوواپ دخترانه مقیم نیویورک بودند که ترانه سرایان آنها مانند کارول کینگ ، نیل دایموند و برت باکاراک در دهه ۷۰ به شهرت فراوانی رسیدند،
در طرف دیگر تحولات موسیقی سول بود که با ظهور آرتا فرانکلین ٬ برادران آیزلی ، ری چارلز و همچنین خوانندگان موتاون در دیترویت که استیوی واندر ٬ سوپریمز و ماروین گی اولین کسی که کنترل هنری کار خود را در دست گرفت از جمله مهمترین چهره های آن هستند.
در نهایت گروه بیچ بویز که سبک خود را سبک موج سواری کالیفرنیایی نامیده بودند.

گیتار الکتریکی و لوازم تقویت صوتی نیز تاثیر فراوانی بر موسیقی مدرن گذاشتند.
در دهه های ۳۰ و ۴۰، سازهای تقویت شده برای رقابت با درجه صدای بالای ارکسترهای سوئینگ یک ابزار ضروری بودند.
گیبسون اولین گیتار گیبسون لس پاول را در سال ۱۹۵۲ به علاقمندان معرفی کرد.
در دهه ۶۰، مجموعه آواهای قابل دسترس در کلاس آموزش گیتار الکتریکی با تولید یک جعبه افکت اصلاح و تعدیل شد و یک پدال برای کنترل آن در مسیر جعبه قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۳ گروه بیتلز موسیقی پاپ را متحول کردند و طوری محبوب شدند که پنج ترانه پر فروش تمام چارتهای آمریکا متعلق به بیتلز بود.
پس از آن، کسانی چون باب دیلن ، سایمون و گارفانکل و گروه بردز ، که خوانندگان فولک بودند نیز به استفاده از سازهای الکتریکی روی آوردند.
بسیاری از گروههای موسیقی دیگر نیز این مسیر را دنبال کردند.
در سال ۱۹۶۶، گروه بیتلز تصمیم گرفتند که به جای برگزاری برنامه های زنده، بیشتر بر روی کار استودیویی متمرکز شوند.

دهه ۷۰

گروه بیتلز از هم پاشیده شد و موسیقی پاپ در میان صداها و آواهای مختلف سرگردان شد.
در اوایل دهه ۷۰، پیروان سبک پاپ چارتها را تسخیر کردند که در میان آنها میتوان از موسیقی دیسکوی، آوای همراه با پیانو بیلی جوئل و التون جان و موسیقی کانتری گرفته تا موسیقی ملایم کارپنترز ، نیل دایموند و کارول کینگ نام برد.
در این میان هنرمندانی با گرایش بیشتر به راک هم بودند که راد استوارت ، استیلی دن و فلیت وود مک از آن جمله اند.
موسیقی راک هم با ظهور گروههایی چون لد زپلین ، پینک فلوید و کویین ، در این دوره به پیشرفت بزرگی دست یافت.
موسیقی پاپ شاخه ای به نام دیسکو پیدا کرد که به شکل غیر قابل وصفی محبوب شد و اولین ژانر از موسیقی بود که از موسیقی الکترونیک برای تبلیغات و اجراهای بزرگ استفاده کرد.

دهه ۸۰ به بعد

در دهه ۹۰، عده ای سودجو که به دنبال موفقیت مالی بودند و این فرمول بسیار برایشان کارساز بود، تصنیفهای عاشقانه و افسانه ای را به شیوه ای به شدت سطحی و سرهم بندی شده مورد استفاده قرار دادند.
این عده با دور هم جمع کردن گروهی از پسران یا دختران جوان و جذاب و خوش صدا، که همه به اجرای ترانه های مشابه میپرداختند، دوره ای را به وجود آوردند که به نام عصر گروههای پسر یا دختر نامیده میشود.

از دیگر مقاله های جالب منتشر شده در وبلاگ آموزشگاه موسیقی معرفی سبک الکتروهاوس میباشد

در اوایل هزاره سوم، گروههای پاپ راک با ترانه هایی ساده برای شنیدن، به وجود آمد.
امروزه، طیف موسیقی پاپ با درهم تنیده شدن سبکهای مختلف گسترده تر شده است.
با این وجود در طی چند سال اخیر موسیقی راک، در محبوبیت نزد عموم مردم موفقتر بوده است و از طرفی با امکاناتی که به خاطر وجود اینترنت فراهم شده است، دسترسی به انواع موسیقی بیشتر است
و مردم میتوانند راحت تر سبک و موسیقی مورد علاقه خود را تشخیص داده و ترانه های خوانندگان محبوب خود را پیدا کنند.
با این وجود فروش آلبومهای موسیقی در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته و گروههای راک چارتها را در تسخیر خود درآورده اند.
امروزه، هنرمندان عرصه موسیقی بیشتر از فروش آلبومها، بر روی درآمد حاصل از اجراهای زنده حساب مبکنند و گروههای راک از جایگاه خاصی در تمام فستیوالها و تورهای موسیقی برخوردارند.